Γιατί βάζω βάρος ξαφνικά κατά τη διάρκεια της θεραπείας;

weight control

Γιατί βάζω βάρος ξαφνικά κατά τη διάρκεια της θεραπείας;

Η αύξηση βάρους δεν είναι σπάνιο φαινόμενο κατά τη διάρκεια της θεραπείας του καρκίνου και είναι ένα ιδιαιτέρως σημαντικό ζήτημα για τις γυναίκες με καρκίνο του μαστού καθώς οι περισσότερες, σε ποσοστό 50-96% κερδίζουν βάρος κατά τη διάρκεια των θεραπειών. [1]

Η αύξηση αυτή ενδέχεται να προκληθεί από κάποιο φάρμακο όπως η ταμοξιφένη που χορηγείται κατά του καρκίνου του μαστού ή από την λήψη ορισμένων αντικαταθλιπτικών (τρικυκλικά αντικαταθλιπτικά). Επίσης, η χημειοθεραπεία μπορεί να προκαλέσει ψευδοεμμηνόπαυση η οποία συνοδεύεται συνήθως από αύξηση βάρους. Επιπλέον, η λήψη κορτικοστεροειδών για μεγάλο διάστημα, μπορεί να επιφέρει πρήξιμο λόγω κατακράτησης υγρών αλλά και να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους, αποτέλεσμα της αυξημένης όρεξης που συχνά συνοδεύει την λήψη τέτοιου είδους φαρμάκων. Τέλος, η ορμονοθεραπεία που χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις καρκίνου του μαστού, της μήτρας, του προστάτη και των όρχεων, επιφέρει μείωση των επιπέδων ορμονών όπως τα οιστρογόνα και η προγεστερόνη στις γυναίκες και τα επίπεδα τεστοστερόνης στους άντρες, με συνέπεια την αύξηση του λίπους κα την μείωση της μυϊκής μάζας και του μεταβολισμού. Οι πολύ μικρές αυξήσεις βάρους κατά τη διάρκεια της αντινεοπλασματικής θεραπείας δεν αποτελούν ιδιαίτερο πρόβλημα. Παρόλα αυτά, πολύ σημαντική αύξηση του βάρους μετά τη διάγνωση φαίνεται να δυσχεραίνει τη θεραπεία, να σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο για ανάπτυξη προβλημάτων μετά το πέρας ενός χειρουργείου και γενικώς να αυξάνει τον κίνδυνο σοβαρών παθήσεων (διαβήτη, καρδιαγγειακά, αρτηριακή πίεση) καθώς και τον κίνδυνο υποτροπής.

Πηγές:

• Picon-Ruiz M et al, CA Cancer J Clin. 2017 Sep;67(5):378-397. Obesity and adverse breast cancer risk and outcome: Mechanistic insights and strategies for intervention.